tisdag 20 december 2022

Jul med Franska Trion

Väldigt sent uppmärksammade jag att Franska Trion skulle spela på Folkets Hus i Älmhult av alla platser. Komiskt nog var det inte alls länge sedan jag tänkte att det hade varit kul att se dem live. De har funnits sedan 2002, men jag fick först nys om dem via På Spåret 2020 när de var husband där och jag blev omedelbart charmad av Matti Ollikainens speciella röst ihop med hans pianospel och det sköna gung de får till på blott tre personer. Vi har ofta lyssnat på dem efter det. 

Vi velade ändå lite eftersom det var på en vardag då Stefan jobbar morgontid + att vi haft hela december uppbokad, men efter att ha lyssnat på dem på Youtube igen så var det ingen tvekan längre, sova får man göra i graven - typ.

Kvällen började med veganskt julbord från Muff  + alkoholfri öl. 




Sedan var det dags att förflytta sig in i salongen och de tre herrarna kom in och tokkörde från start till mål. 



Det som är så häftigt med band som Franska Trion är att de är så i synk med varandra. Flera gånger fick publiken välja nästa låt och det tog inte lång stund för dem att komma igång. 

De har också många ljuvliga låtar att välja på, snabba som långsamma och alla med finurliga texter. Jag fick genast ett starkt behov av att handla rubbet av deras diskografi. 

Efter konserten passade Stefan i alla fall på att handla en LP som han även fick signerad + en singel, så vi är på gång.

Betyget är solklara FEM jazziga stjärnor av FEM möjliga,  detta är ett band man måste se och få uppleva helt enkelt. Det är också bandet jag skulle välja att göra musiken till filmen om mitt liv - om jag hade haft möjligheten. 


Med detta inlägg är upplevelserna för 2022 klara, men det drar igång direkt igen vecka 1 2023. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar