torsdag 15 februari 2024

Ina & Petrina - Work In Progress

 


Ibland så händer det faktiskt roliga saker även i Osby, hör och häpna. Denna testturné dök upp i mitt FB-flöde och eftersom vi tycker båda damerna är roliga var det ett enkelt beslut att boka in oss. 

Som vanligt hade vi glömt bort att man faktiskt kan käka på Borgen innan föreställningen och att det ser ut att vara rätt bra mat, men vi kom i lagom tid för att köpa lite dricka och ta plats på andra raden. Denna kväll körde de i bakre delen av restaurangen där de riggat med stolar. Intimt och trevligt.

På utsatt tid kom Petrina upp på scenen iklädd glasögon och startade upp med att skoja om sin oro för glasögon-ögon (vilket jag kan relatera till allt för väl) och sedan bjöd hon upp sin kompis Ina på scen.

Ina Lundgren har gått lite under radarn för min del, tror första gången jag lade märke till henne var i På Spåret och sedan lyssnade jag på hennes mycket underhållande Sommar-program 2023. Hon har en skön, direkt stil som jag gillar. 

Hon gasade på under sina 40 minuter och pratade bland annat om vart man ska gå för att vara bland de snyggare på stället (= undvik ställen där namnet är ett ord, välj ställen med en färg + ett djur i titeln). Hon hoppade med rätta på hur stagnerat allt blivit om dagens åsiktsmaskiner även hade funnits förr i tiden när folk levde som trälar i en grop (återkommande tema). Även lågkonjunkturen fick sin hyllning "man blir nyfiken på hur långt det kan gå" där en slutsats var att de mest gapiga debattörerna idag antagligen tvingas öppna OnlyFans-konto (vilket i vissa fall inte var så stor skillnad trots allt). 

Ina pratade även en hel del med publiken om efternamn och det faktum att så många svenskar heter saker som Lundgren, Åstrand, Bergström etc och att det måste bero på att folket i gropen ville uppgradera sig på 1800-talet och så fixade hovmarskalken två skålar med ord de skulle känna igen som sattes ihop till ett namn. Inas bevis: namnet Granlöv. 

Naturligtvis lite sexskämt också, eller snarare avsaknaden av sexliv i hennes 15-åriga förhållande och hur skönt det var (vilken man kan konkurrera med HBO och en SodaStream) och hur vidriga de par är som "fortfarande håller på, inte minst de som ser varandra i ÖGONEN under akten". 

Sedan var det Petrinas tur att inta scenen och av publikjublet att döma var det nog många som var där för hennes skull i första hand. Petrina kör som bekant en rätt rå stil, t ex Sverige är det enda land där de kriminella inte lever efter parollen "om du inte stör mig stör inte jag dig" utan är barn på skotrar som skjuter vad som helst. Eller att det blir en omvänd Gambiaresa när hon ställer upp på en selfie på stranden med ett gäng småkillar där hon är helt påklädd.

Segmentet när hon sitter vid nödutgången på flyget och spekulerar i vad som skulle hända om det blev en nödsituation och hon tvingas vara den som ska kasta iväg dörren får hela Osby att runga av skratt, likaså när hon hånar svenskar som envisas att beställa italiensk mat genom att överdriva uttalet och höja rösten.

Det var kort sagt en jättekul föreställning och det märktes inte mycket av att det var en provkörning. De skojade också en del om det "tänk på att det ni tycker är lite magstarkt klarar inte Stockholmarna av, så egentligen borde ni skratta åt allt för att jävlas med dem".  

Det jag personligen verkligen gillar med både Ina och Petrina är de vågar skämta om allt och att de visar och står för vem de är som personer utan att göra ett stort statement av det. Jag kan tänka mig att de får en hel del skit av skitnödiga män och kvinnor (ni vet typen som på fullt allvar hävdar att det inte finns några roliga kvinnor i världen) och jag tror verkligen inte de bryr sig ett smack om det, skönt nog.

Jag hoppas också på mer kul standup på Borgen framöver, nära och bra och schysst lokal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar