fredag 16 juni 2023

Sparks tour 2023

Äntligen dags att få se Sparks! Vi har faktiskt haft biljetter till att se dem en gång innan, men då fick plötsligt inte Stefan ledigt. Sedan dess har vi lyssnat in oss desto mer på dem och börjat samla på skivorna, så det var med stor glädje vi såg att de skulle spela på Vega av alla ställen (favoritlokalen).

Vi tog ett tidigt tåg ner till Köpenhamn och efter veckor av strålande sol och hetta var det såklart lite mulet just denna dag, men det var ändå behagligt. Vi traskade genast bort till Warpigs där vi satt en bra stund och drack öl och åt god mat.






Sedan checkade vi så småningom in på hotellet, Scandic Koedbyn som var en ny bekantskap för oss. Det ligger rakt över från Warpigs (man ser skylten därifrån) och det var ett trevligt hotell som ligger strategiskt (om man hittar dit).

Vi piffade upp oss och sedan gick vi till Dia'legd och ölen där var lika god som sist. Vi satt först ute, men när regnstänken började komma gick vi in.



Tyvärr tilltog det där regnet allt mer och när det var dags att gå till Vega ösregnade det. Jag försökte beställa en taxi, men hade glömt vilken app jag använde sist (märkte inte att jag hade två) och försökte med fel och när det inte funkade försökte jag ringa dem och vi försökte även fånga en, men icke. Det var bara att vackert gå och bli genomsur. Väl på Vega var det dessutom kö in så det som inte hunnit bli blött under marschen dit blev det där. 

Men vi kom in till sist och torkade upp ganska snabbt.

Support för kvällen var Mr.B The Gentleman Rhymer, en brittisk komediakt som spelar "chap hop" på banjolele. Han körde lite Sparks-covers + triggade igång en redan taggad publik. 

Skönt nog lät inte Sparks vänta på sig allt för länge efter det, dock behövde Stefan gå på toa och det var chanslöst att ta sig tillbaka för honom, det var nog det fullaste vi sett Vega vara någon gång. Fördelen är dock att man ser bra överallt så det gick ingen större nöd på honom. Vi hann till och med stämma av på telefon precis innan de började och Stefan förklarade att han stod på höger sida. 

Jag såg de första tre låtarna på min plats och efter det bestämde jag mig för att också ta mig åt sidan. Det var inte det enklaste, folk stod som packade sillar! Väl framme insåg jag att jag inte såg Stefan (däremot Steve som beställde sig en öl, den mannen är på ALLT vi är på). Jag beställde en öl och njöt vidare och försökte sedan få tag på Stefan, vilket faktiskt fungerade (brukar vara lönlöst när en konsert väl är igång, men Vega är en bra lokal som sagt). Det visade sig att han stod på vänstra sidan, alltså för kvällen kallad höger av Stefan. 😄

Nu var inte han den enda som inte tänkte fullt ut för kvällen, jag kom naturligtvis inte på att man kan gå RUNT salen och ta sig till vänstra sidan, utan jag valde att gå publikvägen. Många balansakter och ursäkter senare var jag till sist på andra sidan och kunde sluta upp med Stefan och vi stod och dansade och njöt resten av spelningen. Jag bjöd även en kortlös dansk på en öl (han ville betala mig i mynt, men det har jag ingen användning för). Stämningen var på topp helt enkelt.

Sparks var verkligen kanonbra från start till mål. Jag har svårt att greppa att Ron är 77 och Russell 74 (och då fyller de båda år efter sommaren)! De är ett år yngre än mina föräldrar! 










Riktigt kul att äntligen ha fått se dem live och de levererade med råge. 

Efter konserten var slut passade Stefan på att handla senaste skivan (som är riktigt bra) och en t-shirt till mig, yay! Sedan lufsade vi klokt nog tillbaka till hotellet eftersom vi var hungriga och mina fötter hade nu gett upp totalt av allt dansande (platåskor på konsert är idioti, jag vet). 

Väl framme beställde jag varsin kebab via Wolt från King of Kebab Pizza & Grill och NATURLIGTVIS krånglade det även denna gång, då appen glatt valde adressen från förra gången vi beställde därigenom, vilket jag turligt nog upptäckte. Efter lite chattande med en väldigt trevlig support kunde jag möta upp vårt bud i den livliga foajen och barfota traskade jag tillbaka till rummet med vår mat - bara för att genast åka ner igen och be om gafflar. Håhåjaja. Men det var en riktigt god kebab och efter den somnade vi gott.

Fötterna har inte hämtat sig riktigt än (och jag lär inte ha lärt mig något av det), men annars var det en riktigt trevlig kväll! 


SET LIST

  1. So May We Start
  2. The Girl Is Crying in Her Latte
  3. Angst in My Pants
  4. Beaver O'Lindy
  5. When I'm With You
  6. Nothing Is as Good as They Say It Is
  7. It Doesn't Have to Be That Way
  8. Balls
  9. Shopping Mall of Love
  10. The Toughest Girl in Town
  11. Escalator
  12. We Go Dancing
  13. Bon Voyage
  14. Music That You Can Dance To
  15. When Do I Get to Sing "My Way"
  16. The Number One Song in Heaven
  17. This Town Ain't Big Enough for Both of Us
  18. Gee, That Was Fun

    Encore:
  19. My Baby's Taking Me Home
  20. All That

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar