fredag 5 maj 2023

Agent Side Grinder + Sex Kino

2013 såg vi Agent Side Grinder live som förband till Klinik och blev väldigt förtjusta i deras sound och nytänk. Så det passar ju bra att 10 år senare åka ner till Malmö och se dem som huvudakt på Plan B. 

Vi tog tåget ner till Malmö och klev av på Triangeln för att passa på att botanisera bland skivorna på Rundgång. Där spelades lämpligt nog Agent Side Grinders nysläppta album Jack Vegas som Stefan köpte hem ihop med annat godis.

Vi passade sedan på att besöka Jensens Bofhus och äta en schysst sen lunch för oväntat billig penning. 




Därefter tog vi oss i den isande vårvinden till hotellet (Elite Hotel Savoy, fast egentligen gamla Residence som de numer döpt om till Lilla Hotellet utan att för den sakens skull ändra skyltarna för att förvirra). Lite snabb uppiffning och sedan bar det av till Pivo nära Lilla Torg där vi fick en bra hörnplats och satt en längre stund och njöt av deras goda öl. 



Så småningom (runt halv sju) var det dags att ta sig ut till Plan B och med den eminenta taxiappen gick det på nolltid. Väl där var det lite förvirrat då det bara var att glatt kliva rakt in utan att visa biljett och vi köpte en öl och provade att sitta ute, men gav upp det direkt och gick in i värmen. 


Vi började fundera på var spelningen skulle vara + hur vi kunde hänga in jackorna och vi såg en person bakom staketet som vi passade på att fråga. Det visade sig såklart vara sångaren i Sex Kino, en trevlig prick som vi pratade en stund med, bland annat om 90-talsmusik som de använt som inspiration till sina senaste låtar. 

Vi tog oss till scenen och fick visa vår biljett och ställde oss längst fram och väntade. Det tog inte lång tid innan Sex Kino var igång och det tog ett litet tag innan alla var med i matchen och alla andra var på plats, men det var bra röj och vi dansade genom hela spelningen. Lite 90-tals trance på slutet också, som utlovat. Mycket bra!



Sedan var det dags för Agent Side Grinder och vi stod nu lite åt sidan med ett gäng väldigt glada Göteborgare + deras skånekompis och det var ett saligt babblande. :) När bandet drog igång ställde sig Stefan längst fram medan skånegrabben fortsatte att prata med mig och efter tre låtar kände jag att jag inte riktigt hade tålamod  att lyssna på honom längre så jag passade på att gå och fylla på min öl och ställa mig längre bak. Man ser ju lika bra var man än står på Plan B, en klar fördel. 



Grabbarna i Agent Side Grinder var också kanonbra och det kändes som att tiden bara försvann, vilket alltid är ett gott tecken. 

När de spelat klart visade det sig att både jag och Stefan stått längre bak och båda hade rusat och inhandlat öl åt oss. Great minds think alike. 

Vi drack upp alla våra öl i alla fall och Stefan passade på att handla i merchen och prata med killarna i Agent Side Grinder och få nya albumet signerat. Tyvärr var omslagsplasten väldigt glättig, vilket vi upptäckte senare. Det var lite trist då det inte kommer hålla så bra. Men det är verkligen trevliga grabbar!

Överlag var det en kväll då det kändes som att alla var på topphumör och sångaren i Vex kom fram till mig och pratade som om vi känt varandra i en evighet, vilket är lite komiskt då jag ju inte ens tittade på dem i Helsingborg. Lite temat för dagen, många oväntade möten. 

Vi valde sedan att beställa en taxi tillbaka till centrum och satte oss på Bishops Arms av bekvämlighet. Stefan sade något om David Batra till mig varpå jag halvförvirrad repeterade det han sade för att jag inte förstod vad han menade och samtidigt ser jag hur en förvånad David Batra tittar på mig och antagligen undrar varför jag säger hans namn innan han går därifrån. Jag upptäckte därefter att han inte var den enda "kändisen" där, komikern Per Andersson stod nämligen och hade en väldigt engagerad diskussion med Babels Jessica Gedin och det hela var förvirrande på ett underhållande sätt. Tydligen hade SVT något jippo där, sedan kan man undra varför de inte valt ett finare hotell, Savoy är ju rätt slitet numer om man ska vara ärlig. 

Nåväl, Bishops Arms stänger ju 12 så vi gick till rummet efter det och beställde kebab som tog en halv evighet på sig att anlända och som alltid slutade det med att jag fick klä på mig och gå till Savoys reception och hämta upp käket och gafflarna lyste åter med sin frånvaro. Håhåjaja.

Men det var en väldigt trevlig och rolig kväll och jag är glad att vi bokade in det. 2023 bara fortsätter leverera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar