lördag 15 juni 2013

Mark Knopfler - Privateering tour


Jag hade inte så mycket förväntningar på att se Mark Knopfler live om sanningen ska fram. Vi hade två av hans senare album och har spelat dem en hel del, och jag tror vi mest förväntade oss en medelålders man som lirar bra gitarr. Vi hade så fel!

På scenen i Malmö Arena står Mark med sina gitarrer som väntat, men med sig har han SJU musiker som ger ordet musiker sin rätta betydelse. Jag försökte ett tag räkna hur många olika instrument de spelar, men jag tappade räkningen till sist. Det är (förutom gitarr, bas och trummor) fiol, mandolin, basfiol och flöjter av olika slag, men också dragspel och säckpipa och de är förbenat duktiga på allt! Jag tror inte jag någonsin upplevt en så pass tajt konsert, det var en häftig upplevelse!

Låtlistan följer nedan och kontentan blev att vi såg till att beställa hem varenda skiva mannen gett ut hittills, det är ett riktigt gott betyg! Och ett extra stort plus i kanten för att man kunde beställa konserten på USB-sticka i form av Marks klassiska gitarr, så nu kan man återuppleva minnena från denna konsert om och om igen!

1) What It Is
2) Corned Beef City
3) Privateering
4) Father and Son
5) Hill Farmer's Blues
6) Back to Tupelo
7) I Used to Could
8) Romeo and Juliet
9) Gator Blood
10) Haul Away
11) Postcards from Paraguay
12) Marbletown
13) Speedway at Nazareth
14) Telegraph Road
Encore:
15) So Far Away
16) Piper to the End

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar