lördag 19 november 2016

Eddie Izzard - Force Majeure reloaded


När jag såg att Eddie Izzard skulle ut på en omladdad version av Force Majeure var det inte mycket som kunde hindra mig från att skaffa biljett. Eddie är en av mina absoluta favoritkomiket, han är inte bara rolig, han är smart också.

Så det var med ett leende på läpparna vi gav oss iväg i höstsolen, även om jag nu råkat virra till tågtider i mitt huvud så att vi stod på Hästveda station en halvtimme för tidigt... Men annars gick allt väldigt smidigt och vi kom till Köpenhamn lagom för att se en parad av tennsoldater i olika storlekar.


Vi satte oss på Vesterbro Bryghus och testade deras förrädiska julbrygd och beställde varsin club sandwich.


Efter det förflyttade vi oss till The Scottish Pub där vi satt en bra stund och följde dart, fascinerades över ett gäng väldigt berusade skotska grabbar i golfmunderingar och drack god öl.





Som alltid riktigt trevligt och som tur var kollade jag klockslaget på biljetten efter ett tag som var en timme tidigare än vad jag sett på Facebook! Det hade ju just varit snyggt att missa en timme!

Vi tog en taxi till Falconersalen, som ligger inne i ett hotell. Vi såg Yazoo där maj 2008 och hade ett rent helsike att hitta dit den gången eftersom vi inte visste att det var en sal i ett hotell. Den här gången gick det smidigt och taxin var inte dyr heller.



Eddie intog scenen på utsatt tid och det var lika bra som alltid, hans speciella stil är underbar i mitt tycke. Den politiska rådgivarkycklingen var med idag igen och dök upp när man minst anade det. Han körde en ny variant av Darth Vader at the cantina strax innan paus och som extranummer fick vi en Lord of the rings. Även Trump fick en känga här och var, men tro inte han fick något fokus, Eddie är för bra för det. Religionen fick desto mer, inte helt oväntat är han emot. 😀



Men det bästa med Eddie är hans intelligenta humor, han är aldrig elak eller gapig, allt är formulerat med både hjärta och hjärna, kryddat med precis lagom dos trams emellanåt.

Kort sagt en mycket underhållande kväll och det enda negativa var min egen blåsa som krävde att jag rusade ut på slutet och fick skämmas över att tvinga folk att resa sig. Men alla var trevliga och på vägen ut hade någon hängt upp min scarf som jag tappat på vägen tillbaka. Det är trevliga människor på Eddie Izzard, inte helt förvånande.

Vi fortsatte kvällen med att hugga en taxi tillbaka till julutsmyckade Tivoliområdet och svinga ett gäng bägare på Old English Pub där vår favvistrubadur var i full gång.




Sedan avslutade vi som sig bör med det obligatoriska besöket på Burger King och vi tuggade i oss våra burgare på hotellet innan vi sussade gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar