fredag 30 augusti 2019

Toy Story 4


Det är 24 år sedan första filmen dök upp och jag var såld från första sekund. Jag har även verkligen uppskattat båda uppföljarna. Den här gången  gick jag dock in i salongen utan att ha några direkta förväntningar eller någon koll på vad den handlade om. Jag visste egentligen bara att det skulle handla om en hemmagjord leksak och att vi hade gratisbiljetter som behövdes användas.

Så det är med ett leende jag säger att det var en söt och rolig film som dessutom är vansinnigt snyggt animerad. Det har hänt lite under åren, milt sagt.

Nu när jag läser mer om filmen på t ex IMDB ser jag att det är mycket grin och gnäll och klagomål på tråkig story och hemskt slut. Jag håller inte med. Kanske är det för att jag själv tycker att förändring och nya kapitel i livet är mer spännande än att återupprepa gammalt? Visst, det är en uppsjö nya karaktärer, men så brukar det vara och det är också en del av charmen för mig. Leksaker kommer och går trots allt. 

Med det sagt känner jag att den här filmen avslutade berättelsen och jag tror inte jag vill att de gör fler uppföljare. Samtidigt vet man aldrig, det är ett universum som är oerhört charmigt trots allt och det hade onekligen varit roligt att få se mer av Buzz Lightyear som mest var en sidokaraktär denna gång (av förklarliga skäl). 

Filmen får 4 sporks av 5, mycket för att den fick mig att le och återkoppla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar