måndag 23 september 2019

Malta 23-30 september 2019

22 September 2019 - Söndag

Som sig bör startade vi även denna resa en dag innan genom att åka till Kastrup och sova över på Clarion hotell. Denna gång valde vi att strunta i hotellets utbud och istället ta ett par öl på O'Learys + ta upp mer öl + en påse burgare på rummet.

23 September 2019 - Måndag

Tidig start på dagen för att komma med flyget till Malta. Vi passade på att äta en svindyr frukost på Kastrup (drygt 400 kronor, tack svaga svenska krona) innan det var dags att kliva på planet.

Vi hade platserna längst fram på planet, vilket var väldigt bekvämt, förutom att handbagaget måste läggas upp i det överfulla kabinutrymmet. Flyget gick på utsatt tid och efter tre timmar landade vi på Maltas flygplats och möttes av den klassiska värmevågen. Vår transfer väntade på oss också och vi var snart på plats vid hotellet Marina Hotel Corinthia Beach Resort. Vi var lite tidiga så vi lämnade in bagaget och gav oss ut i värmen i alldeles för varma kläder.

Vi valde att äta lunch på en av hotellets många restauranger, Da Marina. Mycket gott, och riktigt skönt att få dricka en kall öl.

Därefter strosade vi lite i St Julian-området och satte oss så småningom på en bar och njöt av inhemsk öl.

Sedan var det dags att checka in på rum 7116 på första våningen. Lite roligt: eftersom hotellkomplexet ligger i olika nivåer så är receptionen och huvudingången på våning 3 så vi fick ta hissen ner för att komma till första våningen.

Efter en mycket välbehövlig dusch och byte av kläder satte vi oss på den lilla uteserveringen närmast vårt rum och drack mer av den lokala ölen.

Vi hade roligt sällskap av kaxiga småfåglar som hoppades på något gott! Därefter strosade vi lite mer på hotellområdet.

Vi insåg att det bodde fyra ursöta kattungar med deras beskyddande mamma i en buske utanför den italienska restaurangen.

Vi satte oss därefter på balkongen och tog det lugnt för ett tag.

Vid sjutiden började det bli dags för middag på Hard Rock Café som låg på nära avstånd. Vi ramlade in lagom till Happy Hour, så det blev dubbla öl!

Jag åt flankstek med kryddigt kokosris och Stefan åt deras specialburgare med getost och maltesisk korv. Supergott!

Efter det handlade vi med oss lite läskande bubbel till balkongen och avslutade kvällen där.

24 September 2019 - Tisdag

Ny dag i soliga Malta och vi startade som sig bör med hotellfrukost ute på terrassen.

Planen för dagen: Skaffa busskort och besöka Valletta. Det visade sig dock vara lite rörigt att ta sig fram längs med gatorna och busstrafiken är ett kapitel för sig. Men vi kom fram vid tiotiden efter trekvart på skumpig buss.

Vi besökte Grandmaster's Palace och fullkomligt frossade loss i riddarrustningar och vapen.

Därefter besökte vi ett litet leksaksmuseum.

Vi fortsatte utforska Valletta i solskenet.

Vi stannade till på Hard Rock Bar strax efter 12 och åt lunch. Stefan testade deras Fish and Chips och jag åt en Java Lava Burger.

Därefter letade vi upp en buss tillbaka till hotellet, vilket åter igen tog en liten stund (ca 50 min).

Väl på hotellet passade vi på att ta en öl och ett dopp i en av de mindre poolerna.

Dags för middag på hotellets steakhouse Henry J Beans. Åter igen hamnade vi på Happy hour!
Jag åt Chili con carne wraps, Stefan en Spicy burger. Vi fick även ner en galet god Sundae och en äppelpaj + varsin maltesisk kaffe (med kaktuslikör i).

Efter att ha hälsat på kattfamiljen gick vi till rummet och avslutade kvällen med bubbel + smarriga drinkar på burk från Marks and Spencer.

25 September 2019 - Onsdag

Ny dag och planen var att efter frukost ta buss ut till akvariet.

Sagt och gjort, vi var där strax efter 10 och det var ett väldigt fräsch och fint akvarium med rena tankar och kul inredning. Nästan varje tank hade något slags tema.

Därefter köpte vi oss lite vatten och traskade mot nästa anhalt, Malta Classic Car Collection.

Därefter hoppade vi på bussen och tog oss till Red Tower (Saint Agatha's Tower). Fantastisk utsikt!

Vi åkte sedan in till Valletta igen och vi var ordentligt hungriga nu, så vi gick in på den italienska restaurangen King's Own Band Club och åt krabbkakor och pasta till förrätt, följt av hummerpasta och svärdfisk. Mycket gott alltsammans! Till det drack vi ett jättegott inhemskt rosévin.

Väl tillbaka i St Julian och St Georges Bay igen tog vi några drinkar på Open Waters.

Därefter satte vi oss på rummet en stund och njöt av fler drinkar på burk.

Vid niotiden var det dags för middag, den här gången testade vi hotellrestaurangen Broadside Terrace. Jag åt grillad halloumi och Stefan kycklingspett och det var oceaner av goda tillbehör + att det ingick meze som förrätt! Jättegott!

Före

Efter

Ingen chans att få ner någon efterrätt här minsann. Istället testade vi deras drinkar.

Stefan sparade några kycklingbitar till katterna också som de fick då vi passerade.

Därefter avslutade vi kvällen på balkongen.

26 September 2019 - Torsdag

Ny dag, ny bussresa. Vi tog oss till fiskebyn Marsaxlokk med de färgglada båtarna, vilket tog sin lilla tid. Åka buss på Malta är dessutom en utmaning i sig, man får stå en hel del och det går undan! Det gäller att hålla i sig och inte vara allt för rädd för döden.

Byn i sig var charmig, men kanske inte värt den långa, obekväma bussresan i sig.

Därefter skumpade vi tillbaka och tog oss med lite möda och lång väntan på bussbyte till Fort Rinella. Intressant ställe, men lite stressigt att veta att det bara går en buss därifrån i timmen.

Vi hade tur och kom med en buss rätt så snabbt, men det var falsk förhoppning eftersom vi fastnade en bra stund vid en skola där det blev en helt absurd trafikstockning där trafiken plötsligt kom emot bussen. Det tog sin lilla stund för trafikpolisen att lösa upp det Tetris som uppstått. Men till sist var vi äntligen tillbaka i St Julian igen, strax innan fyra.

Vi var ruskigt hungriga nu, så det blev sen "lunch" på Planet Hollywood (som Hard Rock Café, fast med filmtema). Jag åt en gigantisk portion Fish and Chips och Stefan åt en Guiness Burger.

Vi testade även deras drinkar.

Därefter tog vi det lugnt på rummet med sällskap av våra roliga drinkburkar såklart!

Vid niotiden gav vi oss ut igen och valde att äta middag på Da Marina.

Jag åt mozzarella och Stefan musslor till förrätt. Till huvudrätt blev det pasta med zucchini och kronärtskocka för mig och risotto för Stefan. Vi avslutade med lite espresso + varsin limoncello och jag pressade ner en kula tiramisuglass bara för att!

Vi valde att ta en kvällspromenad för att smälta maten lite och det var riktigt skönt i den ljumma värmen.

Vårt hotell

Därefter avslutade vi dagen på balkongen där det som vanligt var tyst och lugnt, förutom ljuden som strömmade över bukten från Paceville där det yngre gardet röjer. De enda vi såg var som vanligt ordningsvakten (världens enklaste jobb på vårt hotell) och poolkillen.

27 September 2019 - Fredag

Ny dag och den här dagen var vi rätt så mätta på att kuska buss.

Därför efter frukosten tänkte vi försöka oss på att gå till forts till Sliema som på kartan inte ligger långt bort (2 km), men på Malta blir allt rejäla avstånd eftersom inga vägar går rakt och man rätt ofta hamnar i återvändsgränder. Lägg sedan till avsaknaden av trottoarer + den galna trafiken på det!

Av en ren slump sprang vi på Cat Village, ett litet hörn där hemlösa katter har en fristad.

Vi fortsatte gå längs med strandkanten så länge som det var möjligt.

Vi stötte på lite patrull vid Fort Tigné där det dels var avspärrat och dels var stora byggnadskomplex. Det tog oss en stunds irrande inne i shoppinggallerian The Point innan vi hittade vår fortsatta väg.

Vi tog vår lunch på mikrobryggeriet The Brew. Ceasarsallad + en burgare. Ölen var dock det bästa. Vi testade Bohemian Pilsner, Golden Ale och Valletta. Pilsnern var bäst, så den tog vi i repris.

Vi tog oss tillbaka till hotellet med en buss och tog ett skönt dopp i Medelhavet (premiär för Stefan) och njöt av sista solen! Sedan softade vi på rummet tills det så småningom var dags att hitta ett bra middagsställe. Med Google Maps hjälp tog vi sikte på den indiska restaurangen Emperor of India.

Vi beställde in en flaska rosévin och Onion Bhaji + Chicken Tikka som förrätt. Sedan tog vi Palak Paneer och en lammrätt till huvudrätt. Trevligt ställe med roliga servitörer och två födelsedagsfirare.

Sedan avslutade vi som vanligt kvällen på balkongen.

28 September 2019 - Lördag

Ny dag, ny frukost!

Vi tog bussen söderut idag. Egentligen var planen att stanna till på Malta Aviation Museum, men hållplatsen dök aldrig upp, troligen pg av vägbygge. Lite irriterande, men vi tog oss istället ner till Dingli Cliffs.

Efter att ha njutit av den vackra utsikten köpte vi vatten och väntade på bussen tillbaka. Även denna gång körde bussen en annan väg än förbi flygmuseet, så det fick vara. Stackars Stefan får aldrig se en Spitfire i verkligheten!

Tillbaka på hotellet (två timmar senare) tog vi lunch i poolbaren Oasis Bar. Kall öl, kycklingburgare och hummerpasta. MUMS!

Därefter njöt vi av lite sol och bad i havet.

Vi tog det lugnt på rummet och förberedde oss för kvällens folklore-afton på Ta Marija.Vi skulle bli hämtade 19:30.

Olyckligt nog råkade Stefan tappa ett vinglas på golvet, så det blev att försöka städa upp det så gott det gick innan vi gav oss av.

Efter en intressant bilresa där chauffören körde vilse när vi skulle hämta upp fjärde och sista paret, var vi på plats.

Vi hade valt menyn där de två första rätterna var jättebra, men huvudrätten bestående av kött, fisk och kanin var kvalmig och svåräten och efterrätten var inte heller skoj.

Farbröderna som sjöng och spelade gitarr var duktiga och sjöng "Wonderful tonight" för oss.

En annan sång för våra bordsgrannar från Rumänien (samma par som chauffören hade så svårt att hitta till):

Sedan var det dags för showen och det var duktiga damer som visade olika danser och folkdräkter.

På slutet fick även publiken testa på en av danserna och Stefan bangade inte när han blev uppbjuden. Han gjorde ett bra jobb!

Sedan var det lite avslutande disco innan det var tänkt att vi skulle bli upphämtade och hemkörda av vår virrige chaffis. Men han tog god tid på sig och ägaren kom ut och såg till att vi fick ett glas limoncello medan vi väntade.

Sent omsider kom chauffören - i en helt annan buss eftersom den andra skurit! Vi skrattade gott åt det.

Väl hemma (långt senare än tänkt) drack vi upp vinet som vi tänkt dricka tidigare - fast i dricksglas.

29 September 2019 - Söndag

Sista heldagen i Malta och vi hade bokat in oss på en båttur till Gozo och Comino. Vi blev upphämtade på hotellet av en "Hop on Hop Off"-buss och i Sliema klev vi sedan på en fullsmäckad båt.

Vi klev först av på Gozo där vi fick en snabb och, ärligt talat, rätt meningslös rundtur.

Lite snabblunch i centrum med obligatoriskt kattsällskap.

Sedan köpte vi varsitt cyklop på torget och klev på båten igen för att ta oss till Comino och Blue Lagoon.

Vackert ställe och knallblått hav, men väldigt mycket folk. Vi låste dessutom in våra värdesaker för att kunna ta vårt dopp, så några vidare bilder finns inte.

På vägen tillbaka intog vi gratisbaren!

Väl tillbaka i Sliema var det transportstrul igen och vi fick vänta ett tag på vår buss hem.

Efter att ha slappat på rummet gav vi oss ut igen efter sju för sista middagen för resan.

Vi valde åter igen Henry J Bean och åt friterad, ostfylld jalapeno + friterad kyckling till förrätt
(oklart varför det var sallad till). Sedan åt jag pulled pork sandwich och Stefan åt oxfilé.

Därefter tog vi oss till den lilla affären närmast hotellet (upp för en brant backe) och handlade lite vin till oss + kattmat till kattfamiljen. De åt med god aptit!

Sista balkonghänget, snyft!

30 September 2019 - Måndag

Dags att åka hem till hösten. Vi var båda rätt sega så det blev att fira årsdagen med Kinnie + Pepsi på Hard Rock Café på flygplatsen.

Bil, flyg, tåg, buss och avslutande promenad, sedan var vi hemma hos huset i Hästveda igen. Dock ingen katt som mötte oss eftersom hon var hos mina föräldrar.

Snabb uppackning och middag från frysen innan det var dags att sova och gå till jobbet med elak förkylning.

Tack Malta för en trevlig vistelse och många nya minnen!