lördag 29 september 2018

Teneriffa 29 september - 5 oktober

Prolog

När vi började planera för denna resa var idén att göra en vandringsresa och utgå från den norra delen av ön. Men efter att ha läst fram och tillbaka om vandringsleder insåg vi att vi bara inte hade energin att planera den typen av resa och vi tänkte om. Egentligen hade det kunnat sluta där, men någonstans var vi ändå lite sugna på att få se just Teneriffa och vi visste båda mycket väl att där fanns ett Hard Rock Hotel.

Så vi började först kika lite på klassisk charter bara för att slippa allt planerande, men insåg att de resorna inte alls fungerar för oss. Så snart var vi tillbaka i planeringsmode och när vi insåg att vi kunde få en gratis natt på Hard Rock Hotel tack vare Hotels.com började det kännas riktigt bra. Det enda kvar att boka var flyget och efter en hel del letande hittade vi avgångar med Vueling med byte i Barcelona. Lite läskigt kort bytestid på ditresan dock, men vi körde på.

När det sedan var dags för resan tog vi bilen till Ronneby dagen innan flyget gick och lämnade av katterna och satte oss på ett tåg till Kastrup där vi hade bokat en natt på Clarion Hotell för att slippa stress och strul med spårarbete.

När vi checkat in och kikade ut från vårt rum på 10:e våningen såg vi enorma köer på bron och vi hade hört folk prata om något som stoppat tågtrafiken tidigare och att polisen letade efter en misstänkt bil så vi slog på TV:n och skrattade lite åt att det som visades där var vad vi såg utanför.

Vi satte oss i hotellrestaurangen och åt en bit mat och tog ett par öl efter i baren innan det var dags att sova.

Lördag 29 september

Efter en god natts sömn och rejält skön sovmorgon åt vi frukost och strosade ut på flygplatsen. Vi var redan incheckade och hade enbart handbagage så det var bara att ta sig genom en ovanligt fryntlig säkerhetskontroll och vi letade upp nyöppnade Mikkeller och tog en öl där på oerhört obekväma barstolar.

Vi flyttade på oss till en annan bar och satte ihop en V75-system på min mobil och hade det rätt gott - tills det kom upp att vårt flyg var försenat. Med endast en timmes byte i Barcelona kändes det lite svettigt och det blev värre när vi väl kommit på planet efter mycket väntan och seg incheckning, av någon anledning stod vi kvar på Kastrup en bra stund till innan det äntligen var dags att lyfta och vid det laget visste vi att det var tokkört att hinna med anslutningsflyget. Men vi höll humöret uppe och konstaterade att vi ändå inte kunde göra något innan vi landat. Jag ringde Vuelings kundservice innan vi klev på planet, men de sade i princip samma sak.

Väl framme i Barcelona tre timmar senare, tjugo minuter efter vårt ursprungliga flyg hade gått hamnade vi efter lite letande hos Iberia som snabbt och lätt bokade om oss på ett senare flyg + gav oss två matcheckar att utnyttja på flygplatsen. Jag jagade rätt på transferbolaget, men det var kört på alla fronter och det var bara att gilla läget och acceptera att pengarna var förlorade och att vi inte hade någon taxi. Jag försökte ringa hotellet och se om de kunde hjälpa, men kom inte fram av någon anledning. Så jag surfade efter andra taxibolag och skam den som ger sig, till sist hittade jag ett som godtog att det var så nära inpå och extra bra var att jag inte behövde betala hela beloppet i förväg. Precis innan nästa plan lyfte fick jag en bekräftelse från chauffören.

På planet till Teneriffa fick vi inte sitta bredvid varandra, men vi var åtminstone på väg till ön nu, knappt tre timmar senare än tänkt. Vi tog båda varsin mycket efterlängtad flygplansdrink.

Vi anlände i tid och efter att ha ringt chauffören hittade vi rätt på varandra och det visade sig vara en ungrare som gärna berättade lite om ön och visade var IKEA låg. Bilresan tog en knapp timme och det var riktigt häftigt när chauffören påpekade att Hard Rock Hotels två torn nu syntes på håll, upplysta i mörkret. Riktigt cool entre! Vi hann knappt ur bilen heller förrän en bell-boy kom rusandes och mötte upp oss med ett stort leende på läpparna och hälsade oss välkomna och tog våra väskor. Jag hade dock affärer kvar med taxichaffisen som inte hade full koll själv och efter lite letande redde vi ut vad han skulle ha betalt och vi betalade kontant.

Sedan var det dags att checka in och det gick smidigt och jag fascinerades över att det fortfarande var så mycket liv och musik. Vi fick våra armband som fungerade som rumsnyckel och vår bell-boy tog väskorna och visade oss vägen. Vi skulle bo i torn 2 på första våningen i rum 121 = 20121. Många siffror att komma ihåg där, men vi skulle komma att lära oss de där siffrorna utantill av andra anledningar under resans gång. :) Men nu var det dags att kliva in i vårt Silver Deluxe-rum lagom till midnatt lokal tid och första intrycket var WOOOOOW! Det var så stort! Sängen såg enorm ut! Det fanns varsitt handfat ute i rummet + en jacuzzi! Vår bell-boy visade oss alla finesser på rummet och förklarade att vi själva beställde till minibaren så att vi fick den som vi ville.

Efter att han hade gått såg vi oss om lite mer, kollade in vår enorma altan och bläddrade i alla broschyrer som fanns. Jag hittade minibarlistan och gav mig på att ringa och beställa en av menyerna, men det var lite språkförbistring så här dags så jag beställde istället ett gäng öl, några Red Bull till Stefan och så menade jag att säga två påsar chips (= crisps), men körde i min egen förvirring på svengelska chips. Så när det knackade på dörren senare kom mannen in med en bricka med iskalla Heineken och två jättebyttor pommes. Men vi var båda så tacksamma över att jag sagt fel eftersom vi var hungriga. De gick åt!

Vi var ute på altanen och drack öl och tittade på systertornet Nirvana som blinkade frenetiskt och där hisshuset hade olika ljusmönster. Någonstans hördes livlig musik och glada människor också. För att inte förglömma syrsor. :)

Vi fick inte någon TV-bild så jag ringde receptionen bara för att och de skickade naturligtvis en tekniker mitt i natten som löste problemet. Han kunde dock bara spanska. :)

Till sist var det dags att sova efter en låååång dag. Äntligen på plats!

Söndag 30 september

Vi vaknade utvilade efter en god natts sömn i en av de bekvämaste hotellsängar jag upplevt. Efter lite piff tog vi oss till frukosten som visade sig vara en orgie i mat och framförallt sötsaker! Det är något visst att få sitta utomhus och njuta av morgonsolen vid en av poolerna.

Efter frukosten gav vi oss ut för att utforska hotellområdet.

Hotellområdet är på olika nivåer och allra längst ner är den största poolen + den lilla stranden.

Vi gick lite utanför området också och njöt av utsikten och hejade på lite ödlor.

Efter promenaden tog vi först ett dopp i den stora poolen och njöt av några goda drinkar i poolområdet. Jag försökte betala dem med mitt armband, men när jag skulle knappa in min PIN-kod strulade det så de fick sätta upp det manuellt. Något som skulle repetera sig resan igenom, trots otaliga försök att rätta till det.

Sedan var det dags att få något i magen och vi gick till sportbaren 3rd Half inne på området. Tanken var att äta något lite lättare eftersom vi bokat bord på köttrestaurangen på kvällen. Vi beställde in en flaska rosé och jag beställde deras pastasallad och Stefan Spaghetti Bolognese + att vi tog lite vitlöksbröd till. Det visade sig vara mat för en mindre armé.

Därefter gjorde vi ett försök att besöka sky loungen The Sixteenth på 16 våningen i Nirvana-tornet, men de hade inte öppnat än. Så vi gick och satte oss vid baren nära receptionen och tog ett glas.

Efter det gick vi till rummet och beställde dricka via TV:n. Bland annat god cava för att fira vår årsdag. 17 år som par (varav 3 som gifta). Sedan satte vi oss och njöt på vår altan.

Vi hade bokat bord vid 21:30 på Montauk och efter en hel del förvirring från personalen fick vi vår plats. Stefan åt en trevlig hummerrätt som förrätt, sedan var det dags för vårt kött.

Min oxfilé med kanariska potatis till var finfin, men löjligt stor. Stefans New York Strip var också löjligt stor, ojämnt skuren och nästan rå på sina ställen - en riktig besvikelse.

Meh :(

Tråkigt, men inget att sura över på firandet av vår dag, så vi drog vidare.

Vi gjorde ett nytt försök på The Sixteenth och nu gick det desto bättre. Jättetrevligt att sitta däruppe och sippa på goda drinkar och personalen var urtrevlig! Jag drack bland annat en av de godaste Caipirinha-drinkar jag testat.

De förvirrande toalettskyltarna på hotellområdet
ledde både en och annan gång till att man höll på att
hamna tokigt. :)

Vi satt där en bra stund innan det var dags att tacka för oss och gå och knyta sig. Trevligt avslut på vår dag!

Måndag 1 oktober

Ny dag och efter frukost beslöt vi oss för att ta en taxi till djurparken Jungle Park och sedan på något sätt ta oss därifrån ner till Las Americas och äta lunch på Hard Rock Café - såklart. :)

Taxiresan gick hyfsat snabbt i den galna trafiken och vi fascinerades över hur högt upp i bergen som parken faktiskt låg, det susade riktigt i öronen!

Efter ett tag upptäckte jag att jag glömt min telefon på rummet, vilket Stefan roligt nog fick fotobevis på. Så tyvärr inga steg räknade!

De hade en riktigt häftig hängbro också. Väldigt Indiana Jones/Crash Bandicoot. :)

På valda platser i parken togs det typiska souvenirfoton med djur och även om vi inte gillar konceptet får man hoppas pengarna går till djuren i första hand. Det är maffiga fåglar oavsett!

Efter 2,5 timmar på Jungle Park var det så dags att ta sig till Hard Rock Café och äta lunch. Turligt nog stod det taxibilar utanför parken så vi tog oss därifrån utan minsta bekymmer.

Vi beställde in varsin öl och jag testade en Club Sandwich medan Stefan gjorde ett nytt försök på en New York Strip, den här gången med betydligt bättre resultat.

Lite drinkar + shopping också, såklart. :)

Vi strosade sedan runt lite, men kände oss snabbt rätt nöjda med Las Americas och kände oss än mer nöjda att vi inte valt att bo här... :)

Väl tillbaka på hotellet igen fyllde vi på kylen och besökte sedan tok-brittiska puben som ligger strax utanför och drack ett gäng Carling.

Därefter var det läge för middag och ingen av oss var på humör för något allt för komplicerat så vi gick bort till pizzerian med det ödesmättade namnet Titanic och åt riktigt goda pizzor + drack lokal öl.

Vi fick även tips från bordet bredvid om kaffedrinken Barraquito som bland annat består av kaffe, likör 43, kondenserad mjölk, citron och kanel och som serveras i vackra skikt som man rör ihop. Riktigt god!

Därefter gick vi tillbaka till hotellet och funderade på att sätta oss i baren vid receptionen där det spelades livemusik. Vi skulle bara lämna av våra påsar med inköpt öl först. Men så blev det inte, vi kom nämligen inte in på rummet! Innan vi gav oss av hade jag för tredje gången försökt få ordning på mitt felande armband och tjejen som hjälpte oss ändrade på bådas armband av outgrundlig anledning.

Så vi fick ställa påsarna vid dörren och gå till receptionen där de åter igen såg förvirrade ut och efter att först ha testat att koda om dem utan framgång skickade de en tekniker till vårt rum som konstaterade att det inte var fel på låset (såklart) och vi skulle återvända till receptionen igen. Där klippte de till sist banden och gav oss nya och jag rusade iväg för att testa, och det funkade.

Efter det satte vi oss på vår fina altan i den ljumma natten och drack några öl innan det var dags att sova.

Tisdag 2 oktober

Tidig start på dagen idag, eftersom vi hade bokat in oss på en utflykt till vulkanen Teide. Eftersom frukostsalen inte öppnat än, fixade hotellet en liten frukost åt oss innan bussen kom och hämtade oss.

Det var en ganska seg resa till att börja med eftersom bussen skulle kryssa till mängder av hotell och hämta upp folk och vi var en av de första på turen. Men när vi väl rullade uppåt mot bergen var det trevligt och fantastisk utsikt. Här är första stoppet för att "acklimatisera" oss med höjden (och av en ren slump var det ett fik...)

Väl framme vid liften fick vi våra biljetter och en varning om att det kunde vara riktigt kallt uppe på toppen. Folk omkring oss klädde på sig värsta vinterkläderna!

Även om termometern nere vid liftstationen hävdade att det bara var 2 grader uppe på Teide var det inte alls så farligt där vi befann oss och vi njöt av utsikten samtidigt som vi fnissade lite åt de överdrivet påbyltade människorna.

Tyvärr var det rätt ont om tid som vi fick däruppe och man fick räkna in liftkön på det, så vi gick inte allt för långt. Men vi testade så klart Spaniens högst belägna toa!

Vi tog oss ner igen och handlade en kylskåpsmagnet + ett souvenirfoto (såklart).

Därefter satte vi oss på bussen och körde till Roques de Garcia där man kan se spektakulära eroderade klippor som spekuleras komma från en uråldrig kraterkant. Här får man också fin utsikt över månlandskapet som utgör Llano de Ucanca.

Därefter gjordes ett stopp till i försök att få oss att handla, därefter var det avlämning på hotellen och turligt nog började de från vårt håll, så vi var bland de första att komma tillbaka till vårt hotell.

Väl tillbaka på hotellet var det dags för mat och den här gången valde vi att besöka restaurangen The Beach Club precis bredvid den stora poolen.

Vi tog in en riktigt god flaska rosévin och fick provsmaka på en liten rätt.

Jag åt sedan en jättegod bulgursallad med fetaost, följt av en mycket maffig cheesecake. Stefan åt bläckfiskrisotto följt av en maffig chokladdessert.

Därefter tog vi oss åter upp till The Sixteenth, som idag hade tema Candy Pop med tillhörande underhållning.

Stefan blev utsatt för en korttrixare, jäklar vad skicklig han var på att lura oss!

Detta är en drink :)

Vi hade bokat bord på Narumi för sen middag och där åt jag en ljuvlig nudelsoppa till förrätt och kockens utvalda sushi till huvudrätt. 20 bitar fullkomlig njutning, fast Stefan fick hjälpa mig med de sista. :) Stefan åt Tom Yam Kung-soppa, följt av någon slags griljerad anka med guao-bao-bröd.

Sedan tog vi oss tillbaka till rummet och tackade snart för oss för denna dag.

Onsdag 3 oktober

Ny dag och idag var vi sugna på att använda apostlahästarna och ta en promenad längs med havet i Playa Paraiso. Dessutom hoppades vi komma lite närmare de otaliga bananodlingarna och få en bra bild!

Klippa som ser ut som ett sköldpaddehuvud:

Efter vår svettiga promenad på nästan två timmar (9 km enligt Google Maps)  var vi väl värda några kalla öl och lite poolhäng!

Klockan närmade sig fem och det var hög tid för mat, så vi besökte den italienska restaurangen L'Incontro och jag mumsade loss på pasta med tryffel, följt av en hederlig Banana split dagen till ära. Stefan åt pasta med skinka + cheesecake.

Vi beställde naturligtvis även varsin Barraquito!

Därefter var det åter till den kära altanen och vi satt där en bra stund och njöt med 80-talsvideor på Youtube som underhållning på min platta.

Vi beställde även mer öl från roomservice efter ett tag. Vi hade från början även tänkt beställa middag till rummet, men vi nöjde oss med de goda chips vi köpt i affären tidigare.

Så det är fortfarande något vi inte testat, kanske nästa gång?

Nirvanatornet hade extra maffig ljusshow denna kväll. Bra avslutning på kvällen!

Torsdag 4 oktober

Dags för ny utflykt, den här gången en grindvalsafari till havs. Transfern som skulle hämta upp oss var något sen, och vi hann få många andra erbjudanden. :)

Vi välkomnades ombord med ett glas bubbel och ganska snart var vi ute på havet. Lite mulet först, men det klarnade upp under dagen.

Efter ett tag fick vi kontakt med en familj på åtta grindvalar. Jättekul att se och höra dem! Det var svårt dock att få dem på bild eftersom båten gungade.

Vi stannade även till i en bukt där vi fick prova på att snorkla lite och titta på fiskarna. Riktigt kul, även om vi svalde halva Atlanten.

Väl tillbaka i hamnen fick vi vänta en liten stund på transfern hem, men det var bara trevligt att se sig omkring.

Efter att ha svidat om på hotellrummet, var det dags för lunch!

Vi valde La Terraza och åt god pasta och varsin efterrätt på det (Tiramisu och Pannacotta).

Vi passade sedan på att handla i hotellshoppen och softa lite på rummet.

Strax innan sju var det dags för middag och vi valde 3rd Half igen. Tyvärr hade de inte hummer för dagen, så vi gick bet på hummersandwichen som annars lät riktigt god.

Det fick bli varsin rejäl hamburgare istället, inte dumt det heller och faktiskt resans enda!

Dessutom tog vi varsin barraquito på det till personalens förtjusning. Godast av alla vi provade, även om alla var bra.

Efter middagen gick vi tillbaka till rummet och packade för hemresan och testade jacuzzin. Riktigt skönt, synd att man inte kunde packa ner den i väskan.

Sedan sov vi en liten stund innan det var dags att kolla på hockey och se Detroit förlora.

Fredag 5 oktober

Lagom till matchen var slut var det dags att checka ut och vänta in vår förbokade transfer. Det visade sig vara en rejäl minibuss och det var inte lätt att hålla ögonen öppna på vägen till flygplatsen.

Val framme visade det sig att det var en dryg kvart till flygplatsen öppnade, så det vara bara att stå och huttra och gäspa utanför.

Inne på flygplatsen var det inte direkt något översvallande tempo på personalen och det tog sin lilla stund innan de öppnade säkerhetskontrollen.

Väl igenom väntade vi en liten stund på att caféet skulle öppna och passade på att äta frukost. Flyget till Barcelona gick sedan på utsatt tid och vi sov större delen av resan.

På Barcelonas flygplats passade vi åter på att äta lite innan flyget skulle gå till Köpenhamn. Vi passade även på att handla lite i taxfreebutiken.

Flyget var lite försenat från start, men flög snabbare än planerat så vi var på Kastrup i bra tid.

Vi skyndade oss genom Kastrup för att hinna lösa en biljett och ta femtåget till Ronneby. Skönt att hinna med ett tidigare tåg än tänkt!

Tågresan i sig var som vanligt rätt sega tre timmar och vi fick inte helt oväntat byta vagn. Dessutom fastnade tåget lite i Kristianstad och blev försenat, men de körde in tiden rätt bra och strax innan åtta var vi i Ronneby där pappa stod och väntade på oss.

Mamma hade gjort en smarrig smörgåstårta åt oss som vi åt med glädje och katterna var inte särskilt sura alls, vilket var skönt att se.

Vi drack några öl och tittade på bilderna från resan innan det var dags att sova. Sedan körde vi hem dagen efter.

Sammanfattningsvis var det en riktigt trevlig resa och det var kul att få testa på ett Hard Rock Hotel + ett varmare resmål. Det gav absolut mersmak!

Några nya tröjor till samlingen!

Epilog

Kort efter skickade jag en claim till Vueling för vår kostnad på drygt tusen kronor för missad transfer. Jag kikade på om vi även kunde få förseningsersättning, men kunde inte hitta exakta tider för flygen och det såg ändå ut som att vi var någon ynka minut ifrån.

Att skicka in min claim var inte så lätt som det låter och jag var helt slut när det femtioelfte försöket äntligen gick genom. Automatisk bekräftelse kom på att ärendet var mottaget. Någon dag senare fick jag ett mail som bad mig fylla min i passinfo, vilket jag gjorde. Några dagar senare kom samma begäran igen, fast nu för både mig och Stefan. Jag tyckte det var lite konstigt, men lät dem hållas och svarade igen med infon. Ytterligare några dagar senare kom TVÅ mail samtidigt med olika ärende- nummer där de bad mig om IBAN så att de kunde föra över pengar och därefter kom två nya mail om att betalningen nu var på väg.

Döm om min förvåning när pengarna kom och visade sig vara 2 x 600 EUR! Dvs lite över 12 000 kronor! Det verkar som att de gav oss den högsta ersättningen för försenade flyg - utan att jag ens begärt det!

Det är bara att tacka och ta emot! Billigaste resan i mannaminne:)